دانلود گزارش کارآموزی کارورزی

دانلود گزارش کارورزی کارآموزی،پروژه کاراموزی پروژه کارورزی

دانلود گزارش کارآموزی کارورزی

دانلود گزارش کارورزی کارآموزی،پروژه کاراموزی پروژه کارورزی

گزارش کارآموزی پارک جمشیدیه

گزارش کارآموزی پارک جمشیدیه

دانلود کار آموزی در پارک جمشیدیه

فصل اول:
مقدمه
در مورد پارک جمشیدیه در میان کرات منظومه شمسی کره ای وجود دارد که قدرت خداوند در قالب حیات آشکار نموده است یک کره ای خاکی بستر حیات را برای فراهم آورد و گیاهان سبز را برای ادامة زندگی در قلب خود رویانید . به انسان به عنوان موجودی متفکر مأوی بخشید پس از آغاز حیات از زمین شکل گرفت انسان‌های غارنشین بفکر ساختن خانه افتادند. آنان بار دیگر نیاز به سوی زمین دراز کردند و زمین نیز، به محبت آنها پاسخ داد و این چنین تمدن از دل زمین آغاز شد.
دیوارهای بلند و قطور «منع» و «مانع» شهرهای قدیم که کوچکتر از روستاهای امروز بودند فروریخت و درهای بزرگ و کوچک که باز شد و باز ماند و از اندیشه پدرانمان گذشت که:
به دنیایی بی در و دیوار و خانه های یکی شده و آدمهای بیگانه با مرز و در و دیوار می توان رسید.
اندیشه بی‌راهی نداشتند. پرچین های ساده و کوتاه و سبز و پرگل و گیاه و میوه، با مهربانی هرچه بیشتر و درست تر بگویم با شرمی لطیف و انسانی میان املاکشان خط انداخته بود تا اختلافی هرچند کوچک هم پیش نیاید.
سال و سالیانی گذشت، اما آن دیوار بزرگ گرد شهر را که تکه تکه کرده بودند تا مرزها از میان برود، به میان شهر کشیدند و بتدریج پرچین های پرگل و گیاه به دیوار، و باغهای پر درخت به خانه های چند طبقه بدل شد. تاریخچه پارک جمشیدیه هنوز مادربزرگها و پدربزرگها داشتند از درختهای سیب و انار و گردو و گلدانهای شمعدانی کنار حوض های بزرگ می گفتند که نه از درخت نشانی ماند و نه از حوضها و شمعدانی ها.
با پیشرفت علوم پزشکی و آموزش بهداشت و نطفه کشتن بسیاری از بیماریها و به واپس راندن مرگ و افزودن بر فرصت های زندگی و رشد جمعیت نیازهای جدیدی پدید آمد و زمینها از گل و گیاه خالی شد.
و همه ماتم گرفتیم که پس از این باید در دنیایی سنگی و سیمانی و بیگانه با گل و گیاه زندگی کنیم.
اگر ماشین‌ها به جنگلها هجوم برده و طبیعت را با جاده و آسمان خراشهایش ویران کرده است و استخراج نفت و ساختن پالایشگاهها و ایجاد کارخانه ها بسیار و بارها کردن مقدار فراوانی سرب و سم و دودهای خفه کننده در فضای شهرها باید راهی برای آشتی کردن با طبیعت –طبیعتی که انسان بخش بزرگی از آنست و هرچه کرده به امید آسان کردن زندگی بوده نه ویران کردنش –یافت. ناچار است که از طبیعت استفاده کند اما تا نهایت ویرانیش نرود، چون دیگر چیزی برای سودآوری و سودبخشی نمی ماند.
این است که مهندسین طبیعت به یاری زمین آمدند و به جای گردو و بن های چنان عظیم که فرو افتاده است و آسمان خراش های عظیم تری که به آسمان سرکشیده، گل و گیاه را و فضای سبز را جانشین بخشهای ویران شده جنگلها و باغها کردند و به یاری آنان گلستانهای تکه تکه شده جمع آؤری شد و هر تکه در گلدان و گلدانهایی جای گرفت و به آپارتمانها برده شد تا چون همیشه گل و گیاه و انسان به هم برسند و در برابر سنگ و سیمان و آهن تنها نمانند و این نیاز انسان شهرنشین برای بازگرداندن طبیعت سبز به محیط زندگی است، آن طبیعت سبزی که بر اثر گسترش سطوح سخت و خشک شهرها و بزرگراهها و نفوذ تمدن در مناظر آن از میان رفته است.
من در پارک جمشیدیه از 28 تیرماه مشغول کار شدم و به دلیل علاقه زیاد تا 28 شهوریور ماه مشغول به کار بودم. در واقع بیشتر کار ما متمرکز به گلهای آپارتمانی، تکثیر گلها، مبارزه با آفات و پروژه کارورزی پارک جمشیدیه بیماریهای آنها بود. و همچنین در پشت گلخانه زمین چمن و مبارزه با آفات آن و نحوة انتقال گلهای آپارتمانی را به سطح پارک و سرگل زنی –جعبه سازی –مبارزه با آفات و بیماریهای درختان گلابی –سیب را مورد بررسی قرار دادیم. امید است که با کمک شما استاد عزیز بتوانم مدارک خوبی ارائه دهم.

بنام هستی بخش یکتا
تاریخچه پارک:
احداث پارک جمشیدیه به همت سازمان و با کوشش مسئولین امر در سال 1356 انجام شد و در سال 1359 به علت نظامی شدن منطقه درب این پارک بسته شد.
این پارک باغی متعلق به جمشیدیه دولو بوده است که تصمیم بر آن داشت که در این باغ خانه سالمندان احداث نماید ولیکن توسط دفتر شهربانو (فرح پهلوی سابق) این باغ مصادره شد و دستور ساختن پارک صادر شد و طراحی این پارک نیز توسط مهندسین، حضرتی و برقه ای و عراقی انجام شد.
این پارک تحت پوشش شهرداری منطقه 1 و ناحیة 4 است و مساحت 2m69000 نوع خندق استفاده شده از اراضی پارک (خالصه خریداری، واگذاری، تفرج) که تصرفی است.
محل کارآموزی: پارک جمشیدیه تحت پوشش ناحیة 4 زمان بهره برداری 1359
-نحوه آبیاری پارک: به صورت بارانی –نهری
-وضعیت کفپوش خیابانهای پارک به صورت سنگفرش
-وضعیت روشنایی پارک: پروژکتور –پایه چراغn150 –تعداد شعله 120
-مساحت پارک 6900 2m- چمنکاری 200 2m
-گلکاری 2500 2m  – معابر 2300 2m
-زمین بازی کودکان 70 2m  – درختکاری 66200 2m
-مساحت استخر 650 2m- ساختمانهای‌اداری250 2m
-رستوران 7 2m  – بوفه 9 2m
-نوع حفاظ: نرده ای فلزی  – آبخوری 5 عدد سنگی
-سطل زباله 60 عدد سنگی – قفس پرنده دارد
-تلفن عمومی: یک ععدد جلوی درب شرق- تعداد درب: سه درب ماشین رو به شرق
(م- آزاده- 1370 اطلاعات چارت پارک) یک عدد درب کوچک
سرویس بهداشتی: سه دستگاه شیوة طراحی پارک: سنگی
مرکز ورزشی داردنیمکت 20 عدد چوبی –8 عدد آلاچیق
مراکز فروش فرهنگی شامل نگارستان، آمفی تأتر
نمایشگاه یا پارکینگ ندارد
گلخانه و تولیدات گیاهی دارد
سیستم پخش صوت دارد (م- آزاده- 1370 اطلاعات چارت پارک)
پارک جمشیدیه در محدودة شمال تهران واقع در خیابان شهید باهنر اتست مساحت آن حدود 2m6900 است و در سال 1356 احداث شد و در سال 1359 مورد بهره برداری قرار گرفت. قفس پرندگان و برکه و آلاچیق و خلوتگاه و دریاچه و بازی شطرنج قرار دارد. در غرب پارک رستوران و استخر و دفتر پارک و سرویس های عمومی قرار دارد. در شرق پارک آب نما، زمین بازی قائم کودکان –گلخانه –آبخوری سنگی می باشد –در جنوب پارک موتور برق، آب نما شوفاژخانه (3 دستگاه یکی مربوط به دفتر پارک و یکی مال رستوران و دیگری برای گلخانه است.
این پارک وسیع و زیبا از شمال به کوه ختم می شود و دارای آب و هوای بسیار خنک و تمیزی است مورد توجه عموم مردم خصوصاً ورزشکاران و هنردوستان می باشد.
موقعیت جغرافیایی:
از شمال به کوه کلکچال ختم شده، از سمت جنوب به منظریه ختم شده. از غرب به جاده کلکچال ختم شده از شرق به خ جمشیدیه
طرح و توسعه:شروع 1376  50002m
به طور کلی اثرات پارکها از جنبه های مختلف زیباسازی و تفریحی و بهداشتی و اثر مستقیم آنها در سلامتی جهانی، رفع خستگی روحی و جسمی غیرقابل انکار است پارکها و فضای سبز تنها وسیله کاهعش درجه حرارت و بهبود آب و هوا در شهرها به شمار می آیند و اهمیت پارکها در محیط شهری را می توان به شرح زیر خلاصه نمود:
1-پارکها به عنوان عنصر اساسی و مهم و شکل دهندة شهرها هستند
2-آب و هوای شهر خصوصاً (مناطق اطراف پارک) را بهبود می بخشد
3-  پارکها بسیاری از نیازهای انسانی اعم از جسمی و روحی را که عامل شهرنشینی به طور گسترده ای آنرا محدود کرده است جبران می نماید
4-پارکها در سلامتی و بهداشتی محیط زیست نقش عمده ای را به عهده دارند
5-  پارکها همراه با سایر مراکز خدماتی موجود در پارک، نظیر کتابخانه، زمین ورزشی و استخر و … از مراکز تفریحگاهی، و عمومی مردم می باشند. دانلود کاراموزی در یک پارک
بنابراین از نظر اهمیت ویژه و نقش و ارزش پارکها در شهرها سازمان پارکها سعی نموده است خصوصیات و مشخصات پارکها شهرهای تهران (شناسنامه پارک) اصولاً برای عموم که از ذهن می گذرد معلوم باشند. برای جبران کمبودها و توسعه و حفاظت پارکها که نقش ویژه ای برای کشور ما ایران عزیز دارد باشد.
مشکلات:
1-  یکی از مشکلات عمدة پارک کمبود آب می باشد که فاقد لوله کشی است (لوله کشی آب شهر) آب آن از چاه تأمین شده است. و در آبیاری درختان و درختچه ها مشکلاتی ایجاد می شود و با وجود داشتن آب نماها زیبا را به سبک خوبی طراحی شده اند و به علت کمبود آب و آب نما خالی و بدون آب باقی می گذارند.
2-  در مورد پرسنل و نیروهای انسانی، باغبانهای متخصص کم هستند و جوابگوی پارک نمی باشند و این مسئله از وضعیت پارک کاملاً مشخص است.
3-  نحوة خروج زباله نیز با مشکلات زیادی همراه است و با تلفن های مکرر (زباله هایی که با فرقون از سطح پارک خارج می شود توسط ماشین شهرداری جمع می شود.
4-  پارکها برای استفاده عموم مردم می باشند و پارک جمشیدیه با توجه به وسعت و آب و هوای بسیار مناسب و فضای سبز و گونه های گیاهی موجود در آن و نظر به اینکه در مجاورت کوه کلک چال می باشد مورد توجه هنرمندان، ورزشکاران و کلیه اقشار از کودکان و جوانان و افراد مسن می باشد ولی درب این پارک از سال 1359 بسته شده است و بلا استفاده می باشد. و خوب است اقدامات لازم از جانب مسئولین برای باز شدن پارک به عمل آید. (م- آزاده- 1370 اطلاعات چارت زمانی پارک)

فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
تاریخچة محل کارآموزی
موقعیت جغرافیایی
طرح و توسعه
مشکلات
پیشنهادات
مراکز فرهنگی
منابع درآمد پارک
وضعیت روشنایی
منابع آب
سرویس و تجهیزات بهداشتی
سرویس خدماتی
امکانات تفریحی کودکان
امکان خدمات شهری همجوار
نقشه و مشخصات پارک
گلکاری و چمنکاری پارک
وضعیت پرسنلی و نیروی انسانی
کارهایی که قرار است در پارک انجام شود
چارت زمانی پارک

فصل دوم
موارد مختلف استفاده از چمن
خاک
تهیة زمین چمن
کاشت بذر
مقدار بذر در واحد سطح
نگهداری چمن
تهیه و تازه کردن چمن
کودپاشی
آبیاری چمن
علفهای هرز چمن
علف کش 2-4D
علفهای هرز چمن و مبارزه با آنها
کاربرد تزئیناتی چمن
بررسی گیاهان در طراحی فضای سبز و مبارزه با آفات آنها
چنار
نارون

فصل سوم
نگهداری گیاهان
آبیاری
کوددهی
مالچ پاشی
هرس درختان و درختچه ها
زمان مناسب هرس
هرس زمستانه
هرس تابستانه
هرس پائیزه
هرس بهاره
روش های هرس
هرس تنک
هرس سرشاخه
زمستانگذرانی فضای سبز
روش کاهش خسارت زمستانی
بادسوختگی
کاهش شدید دما
آفتاب سوختگی
برآمدن یا آماس کردن خاک
آسیب ناشی از برف و یخ
خسارت ناشی از نمک
خسارت ناشی از برف روبی
پوسیدگی چمن

فصل چهار
آرالیا
ارکیده
برگ انجیری
بگونیا ببری
پاپیتال
پاپیتال
یاس آبی
داوودی
دیفن باخیا
عشقه
فیکوس
فیکوس بنجامین
لیندا
موز
نخل مرداب
یوکا خنجری
بیماری لکه سیاه گلابی
بیماری سرطان تنه و شاخه سیب
منابع و مآخذ

گزارش کارآموزی واحد تولیدی پرورش و تکثیر گلهای فصلی

گزارش کارآموزی واحد تولیدی پرورش و تکثیر گلهای فصلی

دانلود کاراموزی در واحد تولیدی پرورش گل

چکیده
به منظور تعیین نیاز غذایی و آبی و دمائی گیاهان فصلی در هر یک از مراحل رشد شامل کاشت بذر تا رسیدن به مرحله گلهدهی که عموماً هدف اصلی در کاشت این نوع گیاهان فضای سبزی باشد و با توجه به اینکه عامل تعیین کننده در بازار صنعت گل، زیبائی و طول عمر گل ها با حفظ طراوت و شادابی است توصیه های تغذیه ای با درک نیازهای غذایی و آبی و مکانی در هر یک از تیره های انتخابی به عمل آمده، تا با توجه به شرایط فیزیکی و شیمیائی خاک هر منطقه به ایده آل خود در جهت پرورش و تکثیر این نوع گیاهان نزدیک شویمهمچنین توصیه هایی در زمینه چینش هر یک از این گونه های گیاهی در کنار هم و یا در کنار گیاهان دیگر برای ایجاد فضایی سبزی نشاط آور شده است همچنین در هر یک از تیره های منتخب از گیاهان فصلی طوری به  جزئیات مربوط به کشت و کار و نگهداری پرداخته شده که مخاطب با داشتن حداقل مشکلات از لحاظ ناهنجاریهای رشدی و آفات و بیماریها با اصول  پیشرفته علمی کار آشنا شود پروژه کارورزی در کارگاه پرورش گل
مقدمه:
از آن زمان که بشر متعقل، به بلاغت فکری و شعور باطنی رسید برای حفظ بقای خود کوشش نمود و به موازات تلاش برای تهیه غذا و پوشاک و مسکن به حفظ سلامت خویش می اندیشید بنابراین برای تأمین سلامتی و رفع ناراحتی های درونی و برونی جسم خویش درصدد بر آمد  که از موهبات الهی مدد بسته و موجبات سلامتی تن را فراهم سازد  مردم ایران نیز از دیر باز به گلکاری علاقه داشتند و از مهمترین کلکاریها در ایران می توان به گلکاری های باغات قصور سلطنتی مظفرالدین شاه اشاره کرد که مظفرالدین شاه پس از مشاهده گلکاریهای زیبا در سفر به اروپا تصمیم به اجراء آن در قصور سلطنتی خود نمود و این کار توسط دو برادر از اهالی چکسلواکی و استخدام آنها برای زیبا سازی فضای اطراف قصر انجام پذیرفت در دوران دیگری مرحوم وسلاف پرتیوا در باغ خود مردم را کم کم آشنا به بعضی گلهای زیبا و جدید نمود و اینک اگر بخواهیم حرکت تکاملی را در زمینة بهره گیری کامل و بهینه از منابع طبیعی و مالی داشته باشیم باید دانش و عمل در کنار هم باشد مسلماً برای یک کارآموز رشته کشاورزی بهترین طریقه یادگیری و پرورش گل و احیای فضای سبز نشاط آور به طوریکه هم تکنیک را بیاموزد و هم با مسائل ظریف حین کار آشنا شود اینست که تحت نظر کارشناسان مجرب این امور عملاً آموزش ببیند

تکثیر و پرورش گل های فصلی

فصل اول
مشخصات تاریخچه تأسیس و توسعه شرکت با واحد تولیدی:
خصوصیات پارکت سیمرغ (مرکز آموزشی گل و گیاه)
مرکز آموزش گل و گیاه واقع در پارک سیمرغ است این پارک واقع در خیابان 30 متری نیروی هوایی است با مساحت حدود m8960 که در سال 1363 تأسیس شده این مرکز حاوی کلاس آموزش- آزمایشگاه و کتابخانه و بخش اداری است و نمایشگاهی از گل و گیاه نیز در این مرکز دایر است
کتابخانه این مرکز حاوی کتابهای مختلف در زمینه های کشاورزی، علوم دامی، علف های هرز، سموم و آفات و عکس ها و بروشوها که تماماً مربوط به منطقه 13 است خرید کار آموزی رشته کشاورزی در آ‌زمایشگاه انواع سموم از جمله بنومیل زینب و کنفیدور و غیره وجود دارد و علفهای هرز خشک شده و تخم گیاهان مثل: آهار، ایری، ناز و حشرات از راستة پروانه ها و سوسک ها و انواع پیوندها مثل اسکنه و تراشه ای و انواع خاکها مثل خاک برگ و خزه ها نام گیاهان موجود در محوطه پارک شامل درختانی مانند چنار- تبریزی- سرو معمولی ، افرا، کاج موگو ، سروبادبزنی و گیاهان دیگر مانند ختمی و یاس و خرزهره و ترون و نهایتاً گیاهان فصلی که چهره زیبا و نشاط آوری به پارک بخشیده اند خصوصیات گلخانه بوستان وحدت: دراین گلخانه که به مساحت 600 متر مربع که بیش از 60  نوع گیاه آپارتمانی و چند نوع گیاه فصلی وجود دارد
فصل دوم
بررسی شرح وظایف و فعالیتهای صورت گرفته و تکنیکهای به کار رفته
دوران کارآموزی 160 ساعته ما با آشنایی مرکز آموزش گل و گیاه شروع شد و با
بروشوهایی که مربوط به مشکلات گیاهان پوششی و مشخصات گیاهان فضای آزاد قلمه زدن و تعویض گلدانها از  جمله کارهای روزانه ما در نمایشگاه گل بوده در برخی از گیاهان این مرکز کمبود آهن مشهود بود و این به علت قلیایی شدن خاک بود در نتیجه با توصیه کارشناسان مقداری اسید ضعیف به خاک اضافه کردیم تا خاک خنثی شده و گیاهان آهن اضافه را جذب کنند در این دوران ما با انواع پیوندها و اجرای آن را به صورت عملی را آموختیم غبار پاشی گیاهان، هرس سطحی شاخ و برگ گیاهان، شرکت در کلاسهای آ‌موزشی از جمله کارهای روزانه، ما محسوب می شد با پدید آوردن انواع بسترهای آزمایشی برای گیاهان بهترین نوع قلمه زنی (برگ، ساقه، ریشه) را عملاً تشخیص می دادیم سمپاشی نیز هر دو هفته یک بار و با استفاده از سم مالاتیون 2 در هزار بر روی گیاهان آپارتمانی صورت می گرفت اما بعدها استفاده از سم کنفیدور نیتجه بهتری را نشان داد امادر مورد گیاهان فضای آزاد نتیجه گرفتیم که سموم تدخیلی بهتر است شبها مصرف شود و از عدم گیاهسوزی آنها اطمینان حاصل شود مثل ارکیده و سرخس و بنفشه ها که نباید با این سموم تماس داشته باشند
پروژه عملی گردآوری نمونه های بیماریهای آفات گیاهی فضای سبز منطقه 13 آخرین کاری بود که در دوران کار آموزی انجام دادم و این نمونه ها در هر باریوم آزمایشگاه این مرکز نگهداری شد
فصل سوم
پرورش و تکثیر گلهای فصلی (گلهای فضای آزاد)
گلهای فصلی  پیازی
·اصطلاح عمومی پیاز در باغبانی به بخش های حجیم، زیر زمینی و قابل تکثیر گیاهان دائمی گفته می شود و بین گیاهانی که به پیازی ها مشهورند فقط تعدادی دارای پیاز حقیقی بوده و ممکن  است کورم، ریزوم، یا ریشه غده ای و  باشند
قبل از خرید، پیازی را که از گیاه جدا شده است را به دقت بررسی کنید یک پیاز سالم دارای وزنی مناسب با حجم آن سخت و محکم، بدون چروک و فاقد نقاط نرم است، یک پیاز با کیفیت پایین هرگز تولید گیاه سالم نمی کند
چند نکته برای انتخاب پیازها:
اندازه: اندازة پیازها از نکات مهمی است که باید در نظر گرفته مثلاً در مورد نسترن (آماریلیس) تنها پیازی باقطر بالای 25 سانتیمتر در همان سال گل می دهند، به طوری که پیاز می باید درشت باشد البته در مورد برخی گیاهان مثل سنبل پیازچه هایی برای کشت به کار می روند که اندازه کوچک دارند، اگر می خواهید پیازها را در فضای باز استفاده کنید، پیازهایی به اندازه متوسط انتخاب نمائید البته می توانید انواع کوچکتر ارزانتر را انتخاب کنید و آنها را بکارید اما یک مرحله و دیرتر از حد معمول گل می دهند

فهرست
چکیده  2
مقدمه  3
فصل اول: مشخصات تاریخچه تأسیس واحد کارآموزی 4
فصل دوم: بررسی شرح وظایف و فعالیتهای صورت گرفته و تکنیکهای به کار رفته 5
فصل سوم: پرورش و تکثیر گلهای فصلی (گلهای فضای آزاد) 7
گلهای فصلی پیازی 7
زمان کاشت 8
گل نرگسی: Narcissus
مشخصات گیاه شناسی 9
زمان کاشت و نحوه ازدیاد 10
بستر کاشت 10
نیاز آبی 11
کاربرد  11
گل کوکب کوهی Rudbeckial: L
مشخصات گیاه شناسی 12
زمان کاشت و نحوه ازدیاد  12
بستر کاشت نیاز آبی 13
کاربرد 13
گل رعنا زیبا Gaillardia Pulchella Faug
مشخصات گیاه شناسی 14
زمان کاشت و نحوه ازدیاد  15
بستر کاشت  15
نیاز آبی 16
کاربرد 16
گل سلوی- صلبی Salvia: L
مشخصات گیاه شناسی 17
زمان کاشت و نحوه ازدیاد 17
بستر کاشت 18
نیاز آبی 18
کاربرد 19
گل مینا چمنی Bellis Perennis: L
مشخصات گیاه شناسی 19
زمان کاشت و نحوه ازدیاد 20
بستر کاشت 20
نیاز آبی  20
آفات و بیماریها 21
کاربرد 21
گل همیشه بهار Calendula officinalis L
مشخصات گیاه شناسی 22
زمان کاشت و نحوه ازدیاد 23
بستر کاشت 23
نیاز آبی  23
کاربرد  24
گل جعفری Tagetes L
مشخصات گیاه شناسی 25
زمان کاشت و نحوه ازدیاد 26
بستر کاشت 26
نیاز آبی 27
کاربرد 27
گل میمون Antirrhinum L
مشخصات گیاه شناسی
زمان کاشت و نحوه ازدیاد  29
بستر کاشت  30
نیاز آبی 31
آفات و بیماریها 32
کاربرد  32
فهرست منابع 34

گزارش کارآموزی دامپزشکی در روستا

گزارش کارآموزی دامپزشکی در روستا

دانلود کاراموزی در دامپزشکی روستا


مقدمه
هدف از فراگیری هر علمی، به کار بستن و استفاده عملی از آن علم برای بهبود زندگی بشر می باشد دامپزشک از یک سو با تشخیص، درمان و پیشگیری بیماریهای دامی به تولید پروتئین و فرآورده های غذایی با منشاء دامی کمک می کند و خرید کارآموزی سازمان دامپزشکی  از سوی دیگر با تشخیص و درمان بموقع و در صورت لزوم معدوم کردن دام، از سرایت بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان جلوگیری به عمل می آورد و اداره دامپزشکی در رأس همه این فعالیت ها قرار دارد و آنها را سازماندهی می نماید
بخش اول
بخش نظارت و بازرسی بر محصولات خام دامی
اولین بخش کارآموزی اینجانب در واحد نظارت بود پروژه کارورزی اداره دامپزشکی این بخش یکی از بخش های بسیار مهم و حیاتی در سیستم دامپزشکی  می باشد که در ارتباط مستقیم با بهداشت و سلامت غذایی مردم می باشد که چه بسا اگر این بخش نمی بود مردم در جامعه با مشکلات زیادی از نظر سلامت مواد غذایی مواجه می بودند و هیچ گونه امنیت غذایی وجود نمی داشت به خصوص در مورد مواد غذایی خام دامی که بیشترین خطر را می توانند برای سلامتی جامعه در بر داشته باشند چون این مواد محلی مناسب و مغذی برای رشد ویروس و میکروب ها و کلاً عوامل بیماری زای خطرناک می باشند و قدرت فساد پذیری این مواد بالا می باشد
×××واحدهای تحت پوشش این بخش
این بخش از شبکة دامپزشکی مسئول نظارت بر مواد خام دامی است و مواد فرآوری شده از مواد دامی به این بخش مربوط نمی باشد و فقط مسئولیت مواد خام دامی فرآوری نشده مانند گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده ، ماهی، مرغ، تخم مرغ ، آلایش (دل، جگر، سنگدان و ) ، کله و پاچه ، برعهده این بخش است، علاوه بر آن مراکزی که در ارتباط مستقیم با این نوع مواد می باشند و به طور کلی مراکزی که در زمینه تهیه و کشتار و نگهداری و یا فروش و یا طبخ این مواد و یا حمل و نقل این مواد دخیل هستند تحت پوشش و نظارت این بخش قرار دارند و در مورد هر مرکز بررسی های مخصوص به آن انجام می شود و در ضمن در زمینه قرنطینه بخشی یا استانی و نظارت بر خروج و ورود دام یا محصولات خام دامی که این بخش نظارت دقیق را برعهده دارد
کشتارگاهها
اولین مکانی که در پوروسه تهیه مواد خام دامی دخیل است کشتارگاه ها می باشد که باید نظارت دقیقی بروی آن از لحاظ بهداشت فردی کارگران و کارکنان و بهداشت محیط کشتارگاه و وسایل کار باید انجام شود و علاوه بر آن نظارت بر نحوه کشتار یا تخلیه امعاء و احشاء و همچنین بررسی بهداشت گوشت از لحاظ بیماریهای احتمالی برعهده ی این بخش است گزارش کار آموزی در دامپزشکی این بخش یعنی کشتارگاه ازاین لحاظ دارای اهمیت است که نحوه تولید این مواد از نظر بهداشتی در نگهداری و ماندگاری آن در آینده بسیار مؤثر است
قطعه بندی ها
دومین مکانی که بعد از کشتارگاه، محصولات در ارتباط است، قطعه بندی ها می باشند که در آن لاشه های دامی و طیور بنا به درخواست بازار و مشتری ها به اشکال مختلف قطعه بندی می شود و بسته بندی و یا کارهای دیگر مانند افزودن ادویه و غیره روی گوشت انجام می شود و به بازار ارسال شده و یا وارد سردخانه می شود
در قطعه بندی اولین نکته که باید مورد بررسی قرار گیرد ماشین های حمل گوشت است که باید ابتدا مجوز آنها بررسی گردد تا مدت آن تمام نشده باشد و دومین نکته مجوز گوشت می باشد که باید بررسی شود، سومین مورد، نحوه قرار داشتن لاشه در یخچال ماشین است که در صورت وجود مشکل باید برخورد شود و چهارمین نکته رعایت اصول بهداشتی در هنگام تخلیه لاشه ها می باشد که نباید با سطح زمین یا کف ماشین برخورد کنند و نکته بعدی، دور ریختن نقاط زائد لاشه یا مناطقی که دارای کیست داخل ماهیچه ای و یا سایر بیماری ها هستند که در کشتارگاه قابل تشخیص نبوده اند، که باید دامپزشک قطعه بندی باید این موارد را بررسی و در صورت لزوم آن قسمت حذف گردد و نکته مهم دیگر رعایت بهداشت محیط کار است که باید از همه لحاظ پاکیزه باشد و تمام کف و دیوارها قابل شستشو باشند و در هنگام بسته بندی باید بهداشت رعیات گردد و مدیر تولید بر آن نظارت داشته باشد مهمترین نکته را که باید توسط بخش نظارت دامپزشکی بررسی شود نحوه نگهداری مواد خام دامی می باشد یعنی منجمد کردن این مواد باید ابتدا این مواد  در محلی بنام پیش انجماد قرار گیرند که دمای آن (4-) درجه می باشد و بعد آنها را در تونل انجماد که دمای آن (34-) تا (40-) درجه می باشد و در این محل مواد خام ماهی در بسته های مخصوص که معمولاً فلزی بوده قرار گرفته و در آن محل نگهداری  می شوند که مدت زمان نگهداری آنها حداکثر 7 تا 9 ماه می تواند باشد که بسته به نحوه آماده سازی آن تا زمان انجماد، که هرچه بهتر باشد مدت ماندگاری نیز بیشتر خواهد شد
دمای این محل ها یعنی تونل انجماد و سردخانه باید توسط بخش نظارت، کنترل شود که این کار را می توان با قرار دادن مواد غذایی خام دامی در این محل ها و پولم کردن این محل ها به مدت 18 ساعت انجام داد که باید بعد از این مدت دمای قسمت های داخلی ماده غذایی باید توسط ترمومتر اندازه گیری شود که این دما باید بعد از این مدت باید (25- تا 27-) درجه سانتیگراد باشد در غیر این صورت باید اقدامات لازم برای بهبودی شرایط این گونه محل ها به عمل آید
نکته دیگر قرار داشتن این گونه مواد در بسته بندی های پلاستیکی یا سلفونی و درب بسته بودن آنها و داشتن لیبل یا برچسب شرکت بروی بسته ها و درج شدن تاریخ تولید و انقضا بروی آنها که بسیار مهم می باشد ( در غیر این صورت غیر قابل فروش خواهد بود)


فهرست مطالب
بخش اول واحد نظارت و بازرسی بر محصولات خام دامی 8
بخش دوم واکسیناسیون و پست حومه 16
بخش سوم واحد سل و بروسلوز 21
بخش چهارم کشتارگاه صنعتی  24
بخش پنجم داروخانه دامپزشکی  29
بخش ششم آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی 53
بخش هفتم آزمایشگاه ایران 58
بخش هشتم کلینیک تخصصی دام 61
بخش نهم کلینیک تخصصی طیور 73

گزارش کارآموزی پروژه تبلیغاتی شرکت طوس طیف

گزارش کارآموزی پروژه تبلیغاتی شرکت طوس طیف

دانلود کاراموزی در شرکت طوس طیف


گزارش کارآموزی

خرید کارورزی شرکت تبلیغاتی

مقدمه
علائم و نشانه ها از بدو خلقت در اشکال مختلف تصویری همراه انسان بوده است . تصاویر موجود در غارها، زمینه های پیدایش خط ، نمادهای ریاضی در علوم و همچنین سایر زمینه های مختلف ریشهای ابتدایی پیدایش علائم می باشند. پروژه تبلیغاتی شرکت طوس طیف
امروزه طراحی آرم یا نشانه از جمله وظایف هنرمند و طراح گرافیک می باشد. هر سازمان یا موسسه ای به هنگام شکل گیری، درصدد طراحی یک نشانه و آرم برای خود می باشد تا بدین وسیله بتواند هویت و شخصیت اجتماعی خود را به دیگران معرفی نماید .
اصولا آرم یا نشانه مشخصه اصلی هویت سازمانی بوده و حکم امضاء و مهر آن را دارد . بنابراین طراحی یک آرم بایستی با احتساب تمامی جنبه های مختلف و بررسی دقیق صورت پذیرد. یک پوستر ، بروشور و یا یک صفحه از روزنامه که توسط هنرمند گرافیک صفحه آرایی شده است یک زمان کوتاهی را به خود اختصاص داده و سپس ، تصویر جدیدی جای آن را می گیرد اما یک نشانه اغلب دارای تاریخ مشخص و معینی نیست

گرافیک در عرصه تبلیغات
زمانیکه از خواب بیدار می شویم و برای وزرش صبحگاهی تلویزیون را روشن می کنیم ، تبلیغ پفک نمکی ، سس سالاد ، شامپو ، جوراب ، بخاری ، یخچال و بسیاری از تبلیغات تلویزیونی را به ناچار می بینیم . وقتی از منزل خارج می شویم باز هم یک سری از تبلیغات بوسیله رادیو به گوش ما می رسد . در خیابان ها ، پشت اتوبوس ها ، سردرمغازه ها و یا به تابلوهای خیابانی که نگاه می کنیم همه و همه تبلیغات متفاوتی که روزانه با آن ها سروکار داریم . با وجود حجم فراوان تبلیغات و انواع محصولاتی که تبلیغ می شوند آیا تاکنون اندیشیده ایم  که چه میزان در امر تبلیغات موفق بوده ایم ؟ چقدر با این موضوع ، عملی و تخصصی برخورد می کنیم ؟ آیا می دانیم وضعیت عناصر درگیر با تبلیغ ، در کشور ما چگونه است؟ آیا برای حل مشکلات تبلیغات در کشور گامی برداشته شده است ؟

تبلیغات در زمان قدیم در مقایسه با تبلیغات امروزی خیلی ساده بود ، با وجود این هدف اساسی از آگهی همان بود که امروز هم هست ، بدین معنی که منظور از آن ایجاد ارتباط برای دادن اطلاعات و ایده ها به گروهی از مردم بود که موجب تغییر یا تقویت رفتار آنها بشود .
تأثیر تبلیغات بر زندگی روزمره ، به عنوان یکی از شاخه های علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و ارتباطی و نوپا بودن این صنعت در کشور ، به آن شده است لازم و ضروری می باشد . پروژه کارورزی در شرکت تبلیغاتی برای حل مشکلات ، لازم است با انتخاب شاخص های صحیح گامهای مناسبی در این را ه برداریم و از ابتدا، پایه این دانش را در کشور صحیح بنا کنیم .
در این پژوهش سعی برآن است ، که شکل های مختلف تبلیغات مکتوب، اعم از آگهی تک برگ ، مطبوعاتی و محیطی و استفاده از هنر گرافیک در تبلیغات روزمره را در حد نیاز مخاطبان محترم معرفی و روش طراحی و اجرا و نحوه چاپ آن ها بیان شود.
تاریخچه ای از طراحی گرافیکGraphic Design) )
گرافیک و تبلیغات نوین
طراحی گرافیک با اهمیت روز افزون خود ، حرفه ای است که به دلیل وابستگی به تکنولوژی تکثیر در دوران مختلف ، شکلهای مختلف به خود گرفته است . آنچه که مطالعه تاریخ قرن بیستم به ما نشان می دهد ، پیشرفت و جهش سریع تکنولوژی درهمه زمینه ها منجمله چاپ و صنعت می باشد .
گسترده شدن ارتباطات و روابط بین المللی ، نیاز به اطلاع رسانی و انتشار اطلاعات در سطح کره زمین را با دست یابی به روش های پیشرفته رسانه جدید به وجود آوردند و طراحی گرافیک نیز از این تحولات بی تأثیر نماند.
از هنر گرافیک تا طراحی گرافیک
ارتباط بصری در وسیع ترین معنای خود پیشینه ای طولانی دارد . زمانی که انسان اولیه برای یافتن غذا به شکار می رفت و ردپای شکار را در غبار تشخیص می داد ، به یک علامت گرافیکی نگاه می کرد . چشم خیال او خود حیوان را می دید.
آثار گرافیکی می تواند علامت هایی مانند حروف الفبا باشند ، یا قسمتی از نظام نشانه ای دیگر مانند علائم جاده ها را تشکیل دهد. مجموع این علائم (مانند خطوط یک طرح یا ترام های یک عکس ) تصورات را شکل می دهد . طراحی گرافیک ایجاد یا برگزیدن نشانه ها و آرایش آن ها روی یک سطح ، برای بیان یک اندیشه است. گزارش کار آموزی رشته هنر و گرافیک
یک نشانه یک عکس نیست . تصاویر گرافیکی چیزی بیش از تصویرسازی های توصیفی از اشیایی هستند که می بینیم یا تجسم می کنیم ، آن ها مجموعه هایی تصویری هستند که محتوای آن مفهومی ویژه و موقعیت آن هویتی جدید به آن می بخشد .
بیشتر واژه ها و تصاویر به طور معمول با هم به کار می روند ، گاهی متن به کل اثر تسلط دارد و گاهی تصویر؛ یا گاهی مفهوم هر کدام به دیگری وابسته است . برخی از برجسته ترین آثار طراحی گرافیک برای رساندن مفهومی دقیق از تصویری مبهم ، بردقت لغات متکی می باشد .
کلمه ، هنگامی که به عنوان گفتارثبت شده چاپ می شود ، میزان زیادی از تأثیر خود را از دست می دهد . طراحان معاصر (به ویژه پیشگامان آن ها ، فوتوریست ها FUTURISTS) سعی کرده اند این محدودیت را از بین ببرند . آنان به کمک اندازه ، کلفتی ، نازکی و موقعیت حروف به حروف چینی قدرت بیان می بخشند . در واقع ، ضرورت انتقال پیام و هویت خاص بدان بخشیدن برای آنان نیازی گریز ناپذیر بوده است .
vمحتوای اثر نیز تعیین کننده مفهوم طرح و نیز چگونه خوانده شدن آن می باشد . در یکی از معروف ترین طرح های گرافیکی معاصر با نام ((من نیویورک را دوست دارم )) که آمیزه ای از تصویر نگاری و علائم الفبائی است، درک پیام مستلزم برداشتی توافقی از معنا و قرار داد است . ما مفهوم تصویر قلب را به خاطر چگونگی ارائه آن تشخیص می دهیم . چنانچه در یک کتاب علمی ، قلب دیگر مفهوم دوست داشتن را نمی رساند .


فهرست مطالب
مقدمه  7
گرافیک و تبلیغات نوین12
فصل اول آرم و نشانه ها  22
فصل دوم اوراق اداری  38
فصل سوم پوستر55
فصل چهارم کاتالوگ و بروشور  88
فصل پنجم فولدر 124
فصل ششم بیلبورد 128
فصل هفتم استند  148
فصل هشتم هدایای تبلیغاتی  162
فصل نهم بسته بندی187
فصل دهم لیبل  209
فصل یازدهم طراحی جلد212
منابع و مآخذ 221

گزارش کارآموزی بررسی مسائل بهداشت حرفه ای در کارخانه داروپخش

گزارش کارآموزی بررسی مسائل بهداشت حرفه ای در کارخانه داروپخش

دانلود کاراموزی در کارخانه داروپخش

مقدمه:
انسان از آغاز آفرینش به منظور استمرار حیات، به کار و کوشش مجبور بوده و در این راه سختی های بسیاری را متحمل شده است. امروزه به علت رشد روز افزون جمعیت و مصرف بیش از اندازه و بر پایی صنایع بزرگ، استفاده از انواع ماشین آلات، تجهیزات ، فرایندها و مواد شیمیایی و …امری گریزناپذیر شده است.خرید کارآموزی در کارخانه تولید دارو صنعتی شدن و تولید فزاینده مخاطراتی گوناگون را برای نیروی کار به ارمغان آورده و موجب شود نیروی کار در معرض عوامل زیان آور بسیار قرار گیرد، عواملی که جزء جدایی ناپذیر صنعت و تولید به شمار می آیند و همواره تندرستی نیروی کار را تهدید می کنند. از این رو حفاظت از تندرستی نیروی کار و بهسازی محیط کار از اهمیت شایان توجه برخوردار است.
این گزارش جهت بررسی مسائل بهداشت حرفه ای در کارخانه داروپخش طی یک دوره کارآموزی تهیه شده و سعی شده در آن پس از بررسی ها و ارزیابی ها و اندازه گیریهای انجام شده و ارائه اطلاعات لازم در زمینه مسائل مختلف و عوامل زیان آور کار پیشنهادات مفید و موثری جهت بهتر سازی محیط کار ارائه شود.
امید روزیکه نیروی کار در تمام صنایع ایران از سلامت و ایمنی کامل برخوردار شود.
بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی
بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا محصول نهایی تولید شده در کارخانه های داروسازی دارویی بوده و مصرف کنندگان آن بیماران می باشند. بنابراین حفظ شرایط صد درصد بهداشتی مطابق استانداردهای بین المللی در محیط کارخانه امری است ضروری که کنترل آن بر عهده مسئولین متخصص واگذار شده و آنها موظیف به نظارت مستقیم بهداشت محیط کار می باشند. پروژه کارورزی در کارگاه تولید دارو برای درک صحیح از مفهوم بهداشت حرفه ای در کارخانجات داروسازی بهتر است به تعریف بهداشت حرفه ای توجه کافی داشته باشیم در واقع بهداشت حرفه ای عبارتست از علم و هنر پیشگیری از اثرات سوئی که در طرز کار، محیط کار و خصلت کار وجود دارد و سلامت شاغل را به خطر انداخته وباعث ایجاد بیماری های حرفه ای، مسمومیت های شغلی و حوادث ناشی از کار می شود ( براساس تعریف ALHA(انجمن متخصصین مهندسی بهداشت حرفه ای آمریکا) همانطور که می دانیم مواد اولیه مصرفی در کارخانجات دارویی بیشتر از مواد شیمیایی تشکیل می یابد. بنابراین در صورت عدم استفاده صحیح از موارد مزبور عوامل شیمیایی مورد مصرف ممکن است در اثر تماس با اعضای بدن کارگران و با ورود به دستگاه تنفسی و گوارشی و همینطور از طریق پوست موجبات ناراحتی آنان را فراهم بسازد و با مواد شیمیایی ممکن است باعث تحریک و سایر عوارض دیگر گردد.
از جمله عوراض زیان آور فیزیکی که در کارخانجات داروسازی ممکن است روی سلامتی کارگران اثر منفی داشته باشد می توان سروصدا، روشنایی، حرارت و امثال آنها را ذکر کردکه در بخشهای مختلف به نحوی موجبات ناراحتی کارگران را سبب می شوند  و می بایست راههای کنترل صحیح آنها را شناسایی نمود و در صورتیکه راه کنترل به نحوی وجود داشته باشد با وسایل حفاظت فردی مناسب اقدام به جلوگیری از عوارض نامطلوب آنها نمود.
سازمانها و تشکیلات بهداشت حرفه ای در ایران
این سازمانها عبارتند از سازمانهای دولتی مسئول در امر بهداشت حرفه ای و حفاظت صنعتی وسازمانهای اختصاصی که از طرف صنایع ایجاد می گردند
سازمانهای دولتی یا مستقیماً مجری برنامه های بهداشت حرفه ای و حفاظت صنعتی بوده و یا موظف در نظارت بر انجام امور و یا اینکه مسئول آموزش کادر فنی مورد لزوم می باشند. وزارت کار و امور اجتماعی مسئولیت مستقیم در مقابل مسائل کار و کارگری داشته و فعالیت گسترده ای در این زمینه دارد.
سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور فعالیت های جنبی در زمینه بهداشت حرفه ای دارند. اینک به ذکر قانون کار وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و آیین نامه های کمیته حفاظت و بهداشت حرفه ای می پردازیم.

کار آموزی در کارگاه دارو پخش

1) قوانین کار، وزارت کار مورد استناد فعالیتهای بهداشت حرفه‌ای:
ماده های 2،85،86،87،88،89،90،91،92،93،94،95،96،97،98،99،100،101،102،103،
104،105،106،156،179،193
2) آئین نامه های سازمان تامین اجتماعی :
ماده های 3،4،54،60،61،65،66،88،90
3) آئین نامه های کمیته حفاظت فنی :
ماده های 1،2،3،4،5،6،7
تاریخچه و مشخصات شرکت کارخانجات داروپخش :
شرکت داروپخش در تاریخ 23/10/1334 با سرمایه 000/000/250 ریال با عنوان بنگاه خیریه داروپخش به منظور ارائه خدمت دارویی در زمینی به مساحت 20 هکتار در کیلومتر 18 اتوبان کرج آغاز به کار نمود. محصولات بخش تولیدی این مجتمع در آغاز حدود 20 قلم و شامل انواع آمپول ، قرص  و شربت بود، که تا پیروزی انقلاب اسلامی تنوع تولیدات کارخانه به 80 قلم رسید.
مجموعه بزرگ داروپخش در سال 1357 پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ملحق و با توجه به اجرای نظام نوین دارویی، همگام با سایر کارخانجات تولیدی محصولات خود را با نام ژنریک تولید و به بازار عرضه نمود و از سال 1359 با دگرگونی که در ساختار تشکیلاتی این مجموعه رخ داد با نام شرکت سهامی داروپخش به تلاش خود ادامه داد که از اسفند سال 1371 مالکیت آن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان تامین اجتماعی منتقل و با نام شرکت داروپخش (سهامی خاص) به فعالیت خود ادامه می دهد.
در سال 1372 شرکت داروپخش از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و در سال 1377 با تبدیل واحدهای خود گردان به شرکتهایی با شخصیت حقوقی مستقل، کارخانه داروپخش نیز از شرکت داروپخش سهامی عام منفک و از همان تاریخ تحت عنوان شرکت کارخانجات داروپخش ( سهامی خاص) وظایف خود را دنبال می کند.در حال  حاضر شرکت با بهره گیری از خدمات بیش از 900 نفر در رده های مختلف تحصیلی و تجربی در زمینه تولید حدود 140 قلم اشکال مختلف دارویی فعالیت دارد و در حدود 12% از کل محصولات مختلف دارویی و بهداشتی را تأمین می نماید.

فهرست مطالب
مقدمه
بهداشت حرفه ای در صنایع داروسازی
سازمانها و تشکیلات بهداشت حرفه ای در ایران
قوانین کار وزارت کار مورد استناد فعالیتهای بهداشت حرفه‌ای
آئین نامه های سازمان تامین اجتماعی
آئین نامه های کمیته حفاظت فنی
تاریخچه و مشخصات شرکت کارخانجات داروپخش
کارگاهها و صنایعی که شرکت را احاطه کرده اند
صوت چیست
امواج صوتی
تقسیم بندی اصوات از نوع موج طولی
سروصدا(Noise)
انواع سر وصدا
اثرات زیاد آور سروصدا
روشهای اندازه گیری سروصدا در محیط کار
استانداردهای سروصدا
در ایران استاندارد مورد قبول مطابق با استاندارد ACGTHمی‌ باشد
بررسی سروصدا در کارخانه داروپخش
اندازه گیری میزان صدا در سالن بسته بندی کارپول های دندانی
اندازه گیری میزان صدا در سالن بسته بندی آمپول (۲ mlit)
اندازه گیری در این صدا در سالن پرکنی
اندازه گیری میزان صدا در سالن بسته بندی قرص و کپسول
اندازه گیری میزان صدا در نیروگاه مرکزی
اندازه گیری میزان صدا در نیروگاه سرم سازی
کنترل سروصدا
پیشنهادات
ماده ۱۳۹
ماده ۱۴۱
ماد ۱۴۵
نور
واحدهای روشنایی
لومن (Luman)
لوکس (Lux)
فوت کندل (Foot Candle)
هدف از تامین روشنایی مناسب
ویژگیهای روشنایی رضایت بخش
تاثیرات روشنایی
انواع روشنایی های محیط کار
منابع نور
مشخصات اصلی منابع روشنایی مصنوعی
منابع روشنایی مصنوعی
میزان شدت روشنایی برای فعالیتهای گوناگون
اندازه گیری میزان نور در کارخانه داروپخش
اندازه گیری میزان روشنایی در سالن بسته بندی شربت
اندازه گیری میزان روشنایی در میزهای چک چشمی
تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده
پیشنهادات
آئین نامه حفاظت و بهداشت کار
منابع عمده تولید گرما
راههای تبادل گرمایی بدن با محیط اطراف
تابش یا تشعشع (Radiation)
جابجایی (Convection)
تبخیر (Evaporation)
عوامل محیطی موثر در شرایط جوی
دما
دما محیط
دمای تابشی
رطوبت
رطوبت نسبی
فشار بخار آب
سرعت جریان هوا
شاخص WBGT( دمای ترگوی سان)
اصطلاحات WBGT
رطوبت نسبی
ارزیابی بارکاری
انواع کار
روشهای اندازه گیری شرایط جوی
دماسنج کاتا
بررسی شرایط جوی در کارخانه داروپخش
سالن ساخت پماد
سالن اتوکلاو
سالن اتوکلاو و بسته بندی سرم
سالن بسته بندی قرص و کپسول
آلاینده های شیمیایی و تقسیم بندی آنها
تقسیم بندی آلاینده ها براساس حالت فیزیکی
تقسیم بندی آلاینده ها بر پایه اثرهای فیزیولوژیک
مواد التهاب آور
مواد خفگی آور
مواد بیهوشی آور
سموم سیستمیک
سایر مواد معلق غیر از سموم سیستمیک
راه‌های ورود مواد شیمیایی به بدن
راههای دفع مواد شیمیایی
بررسی عوامل شیمیایی زیان آور در کارخانه داروپخش
فنول (Phenol)
فرمالدئید (Formaldehyde)
بررسی سیستم تهویه موجود در بخشهای مختلف کارخانه
ارگونومی
تقسیم کارهای جسمی از نظر ارگونومی
کارهای دینامیکی سخت
کارهای دینامیکی موضعی
کارهای استاتیک
اثرات کار استاتیک
کار ایستاده و تاثیرات آن
ارتفاع سطح کار
گراند جان در سال (۱۹۸۱) در مورد ارتفاع سطح کار توصیه هایی نموده است
کار بصورت نشسته و تاثیرات آن
ارتفاع میزکار
آنتروپومتری
آنتروپومتریدر دو زمینه کاربرد دارد
پارامترهای اندازه گیری شده در کارخانه داروپخش
جدول آنتروپومتری کارگران زن در کارخانه داروپخش
طراحی صندلی
مشخصات صندلی های موجود در بخشهای مختلف کارخانه داروپخش
حمل دستی بار و دردهای کمر
روش صحیح بلند کردن بار
طراحی ابزار
توصیه هایی برای طراحی دسته یا بازوی ابزار زیر ارائه شده است
اصول طراحی ابزار
بررسی مسائل ارگونومیک در کارخانه داروپخش
ایمنی در صنعت
ایمنی عمومی
کمیته های حفاظتی
کارگران و شورای کارگاه همچنین طبق ماده ۹۳ قانون کار
وظایف کمیته حفاظت کارگاه بر طبق ماده ۳ آئین نامه حفاظتی
نظم و نظافت کارگاهی
آموزش ایمنی اعلانات و پوسترها
کاربرد رنگ واشکال هندسی
کدهای ایمنی طبق استاندارد موسسه بین المللی استاندارد امریکا ANSI
استانداردهای ایزو ونقش آن در ارتقاء ایمنی در کارخانه
انواع استانداردهای ایزو
مقررات کلی که از طرف این استاندارد به کارخانه اعلام شده
مزایای ISO 14000
چک لیست ایمنی عمومی
ایمنی ماشین آلات
ماده ۲۵ آئین نامه و مقررات حفاظتی ماشین آلات
حفاظ ماشین آلات باید دارای شرایط خاص باشند
دستگاه پرس قرص
نحوه کار دستگاههای پرس قرص
چک لیست پرس قرص
بررسی ایمنی پرس قرص
دستگاه آسیاب و گرانول سازی
چک لیست دستگاه آسیاب
بررسی ایمنی دستگاه آسیاب
دستگاه بسته بندی
چک لیست ایمنی ماشین آلات
بررسی ایمنی دستگاه بسته بندی
نتایج بدست آمده از بررسی ایمنی ماشین آلات در کارخانه داروپخش
پیشنهادات